Rabu, 29 Oktober 2014

TULISAN JAWI DALAM PENDIDIKAN

 Pendahuluan
Dari segi sejarah tulisan jawi memainkan peranan penting dalam mempertabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu alam Melayu sejak kedatangan Islam di rantau ini pada abad ke 13.Di zaman keagungan Islam di alam melayu pada abad17 dan 18, banyak karya hasil penulisan para ilmuan tempatan seperti Hamzah Fanmari,Nuruddin dan sebagainya menulis karya mereka adalah tulisan jawi. Cuma apabila kuasa-kuasa barat datang mulai abad ke 18 dan 19 baharulah tulisan jawi mulai terpinggir kesan daripada pengaruh sistem pendidikan barat. Setelah Malaysia mencapai kemerdekaan, usaha-usaha untuk mengembalikan tulisan jawi telah dimulakan. Namun perlaksanaannya masih jauh daripada yang diharapkan. Baru-baru ini ada usaha gigih untuk mengembalikan statusnya kepada yang sewajarnya. Semua pihak dalam masyarakat kita dan umat Islam seluruhnya perlu prihatin terhadap kedudukan tulisan jawi. Oleh yang demikian,sangatlah wajar kita perhatikan sungguh-sungguh tentang perlaksanaan tulisan jawi dalam sistem pendidikan di Negara kita. Ini menyentuh beberapa aspek dari segi pelajaran dan pendidikan,perlaksanaan dan penghayatan serta membuktikan kecintaan kita kepada tulisan jawi. Adalah lebih penting bagi kita memikirkan nagaimana tulisan jawi dapat diberi tempat dan kedudukan sewajarnya.Kita perlumemartabatkan semula tulisan jawi kerana ia bukan sahaja sebagai suatu kemahiran,tetapi juga sebagai ilmu dan dengan tulisan jawi dapat kita memperkayakan khazanah ilmu yang sedia ada dalam diri kita. Kecintaan kita kepada tulisan jawi memang jelas dan nyata,tidak perlu dipertikaikan lagi. Sebagai seorang warganegara Malaysia yang merdeka dan berdaulat,kita pasti ingin mempertabatkan jati diri dan identity bangsa yang bermaruah.Sebagai seorang Melayu, kita ingin melihat umat Melayu yang terdiri lebih daripada 200 juta manusia di Nusantara menjadi bangsa yang besar,bukan hanya pada bilangan tetapi juga pada kualiti,mempunyai prinsip dan keperibadian yang jelas.Sebagai seorang Islam,tidak syak lagi kita ingin mendekatkan diri kepada sumber ajaran Islam iaitu al-Quran al-Karim dan al-Sunnah al-Nabawiyah. Begitu juga kita ingin tergolong dalam golongan umat Islam secara lebih lebih bermakna kerana kita sedar bahawa umat Islam telah membina satu tamadun besar dan kita tidak ada pilihan melainkan hidup sebagai seorang Islam. Semua keinginan itu akan tercapai dengan menghayati tulisan jawi. Jika tidak secara beransur-ansur kita akan kehilangan identiti dan maruah akan kehilangan prinsip dan keperibadian dan akan terjauh daripada al-Quran dan al-Sunnah.   

Tulisan Jawi Di peringkat Sekolah

i)Pra sekolah
Tulisan jawi diajar kepada kanak-kanak Melayu secara yang mudah dan asas bagi mengenal huruf Jawi alif,ba,ta…

ii)Di Peringkat Sekolah Rendah
Tulisan jawi diajar melalui pelajaran pendidikan Islam tetapi tidak diberi tumpuan khusus memandangkan guru-guru agama terpaksa memberi keutamaan dari segi ilmu yang perlu diselesaikan.Mereka tidak mempunyai waktu untuk mengajar tulisan jawi,yang dilakukan hanya secara tidak langsung.Oleh itu kesannya tidak begitu memuaskan.Bagi murid-murid sekolah rendah yang mengikuti pengajian agama Islam di sekolah  agama atau pengajian al-Quran dan fardu Ain dapat kesempatan yang lebih bagi mempelajari tulisan jawi.Murid-murid yang tiada kesempatan demikian telah tercicir.

iii) Di Peringkat Sekolah Menengah
Di sekolah menengah rendah dan tinggi,murid-murid tidak belajar tulisan jawi,hanya bergantung kepada kemahiran di peringkat sekolah rendah.mereka sepatutnya mengikuti pengajian pendidikan Islam dalam Bahasa Melayu tulisan jawi kerana buku teks rasmi ditulis dalam tulisan jawi.Tetapi oleh kerana mereka tidak mahir atau tidak berminat,mereka beralih kepada buku-buku pendidikan Islam dalam tulisan Rumi.Di peringkat ini,murid-murid sekolah menengah kebangsaan dan sealiran dengannya tidak mahir dalam tulisan jawi.Sementara itu di sekolah –sekolah menengah agama kebangsaan(kerajaan),pencapaian kemahiran dalam tulisan jawi adalah lebih baik dan ia lebih baik lagi di sekolah menengah agama rakyat(tradisional).
iv)Di Peringkat Pengajian Tinggi
Di peringkat ini penggunaan tulisan jawi agak terbatas.Ia hanya dipelajari secara tidak langsung melalui pengajian Islam dan bahasa arab.Selain daripada itu tulisan Jawi dipelajari di pusat-pusat pengajian tinggi kerana:
·         Melahirkan  guru-guru Bahasa Melayu yang berminat dan kemampuan mengajar tulisan jawi  seperti di sesetengah maktab perguruan dan dalam program diploma pendidikan university-universiti:contohnya MPSI UPM pada satu masa dahulu.
·         Sebagai satu pengajian tentang struktur dan sistem dalam Bahasa Melayu
·         Sebagai seni khat atau kaligrafi Melayu
·         Sebagai cabang kesenian Islam Boleh dikatakan tidak ada keselarasan pembelajaran dan penggunaan tulisan jawi di peringkat persekolahan. 

Peranan Persatuan Pencinta Tulisan Jawi Nasional (Penjawin) 

Dari segi penggunaan dan masalah yang dihadapi dalam melaksanakan tulisan jawi,satu panel  pakar perunding perlu dibentuk.Ia adalah terdiri daripada ahli bahasa /sastera dan pakar-pakar dalam tulisan dan khat jawi.di samping itu penyelidikan yang berkaitan dengan kepentingan kemajuan dalam usaha mengembalikan kegemilangan tulisan jawi juga perlu diadakan.Kegiatan-kegiatan perlu melibatkan agensi-agensi kerajaan,institusi-institusi dan orang-orang perseorangan. 

Tanggungjawab 
Beberapa pendapat,pandangan dan cadangan telah dikemukakan untuk menjadi tanggungjawab beberapa pihak.        I.           
         I. Penjawim
·         Mengkaji dan menyusun semula bidang tugasan dan keanggotaan bagi tujuan pemantapan perlaksanaan dan tindakan.
·         Mengkaji semua resolusi seminar dan persidangan tulisan jawi yang telah diadakan bagi tujuan mengambil tindakan yang perlu terhadapnya.
       II.          Semua pihak iaitu jabatan-jabatan kerajaan,badan-badan berkanun,sektor swasta dan orang-orang perseorangan yang mempunyai kepentingan dengan pembangunan tulisan jawi hendaklah merangka strategi yang berkesan untuk menerima atau melaksanakan penggunaan tulisan jawi sebagai warisan budaya yang boleh diterapkan ke dalamsemua ilmu,disiplin.kemahiran pekerjaan dan profesion suoaya ia boleh diterima dan diamalkan oleh semua golongan dan lapisan masyarakat.
     III.            Dewan Bahasa dan Pustaka hendaklah segera menerbitkan pedoman ejaan Jawi yang lengkap dengan mengambil kira pandangan-pandangan dari semua pihak.
     IV.            Kemahiran Pendidikan hendaklah merancang dan melaksanakan program penggunaan tulisan jawi yang lebih berkesan di sekolah,maktab,institusi dan pusat-pusat pengajian tinggi.
       V.            Badan-badan berkanun dan sector-sektor swasta termasuk bank,syarikat,badan korporat,media penerbitan dan lain-lain hendaklah menambahkan penggunaan tulisan jawi dalam urusan seharian khususnya dalam papan tanda,surat-menyurat dan bahan penerbitan.
     VI.            Syarikat-syarikat penerbitan bahan bercetak seperti Utusan Malaysia,News Straits Times,Berita Publishing dan lain-lain hendaklah memainkan peranan lebih aktif dan berkesan dari segi penggunaan tulisan jawi dalam penerbitan media masing-masing.
   VII.            Sebuah institut penyelidikan dan pembangunan Bahasa Melayu hendaklah ditubuhkan dengan diberi tanggungjawab terhadap perkembangan Bahasa Melayu termasuk tulisan jawi dan dilengkapi dengan segala kemudahan moden.
 VIII.            Kertas soalan Bahasa Melayu hendaklah disediakan soalan dalam tulisan jawi seperti memprosa sajak.Jika seorang pelajar ingin lulus dalam Bahasa Melayu,mereka mesti belajar Jawi.
     IX.            Disyorkan supaya dibuat pelan tindakan bagi melaksanakan tulisan jawi dengan menentukan aspek-aspek yang boleh diJawikan seperti boring-borang penting,surat perkeliling dan surat-surat rasmi dari Pusat Islam,Jabatan Agama Islam,IKIM dan seumpamanya.
  

Tanggungjawab dan Responsibiliti bagi pelaksanaan Tulisan Jawi dalam Bidang Pendidikan Dalam pelaksanaan tulisan jawi,pihak Kementerian Pendidikan telah menyediakan kurikulum untuk guru dan ia terserah kepada pihak guru yang berkemampuan untuk menyediakan bahan kepada murid. 
1.      Selaras dengan itu dicadangkan pihak Kementerian Pendidikan dapat menyediakan buku teks khas pelajaran Jawi serta buku-buku latihan,buku kerja dan buku-buku bacaan dalam tulisan jawi sebagai bahan sokongan dalam latihan atau pengukuhan pelajaran jawi.
2.      Bahan-bahan kurikulum dianggap dokumen rasmi guru-guru dalam melaksanakan sesuatu pelajaran.Menurut kajian terdapat ramai guru tidak mempunyai dokumen lengkap (termasuk pelajaran jawi)untuk dijadikan panduan mengajar.Hal ini adalah membimbangkan kerana ia menunjukkan kelemahan dalam pelaksanaan kurikulum baru sekolah rendah.Adalah dicadangkan pihak-pihak tertentu seperti Jabatan Pendidikan Negeri atau pun Jemaah Nazir memastikan semua guru memiliki dokumen-dokumen kurikulum yang perlu untuk panduan mengajar.Dicadangkan pihak Kementerian Pendidikan/Dewan Bahasa dan Pustaka membekalkan buku pedoman ejaan Jawi yang disempurnakan dan buku daftar ejaan jawi di semua sekolah rendah sebagai bahan sokongan.
 3.      Kajian menunjukkan masih ramai guru pelajaran jawi diperlukan.Oleh itu dicadangkan supaya bahagian pendidikan guru menjadikan pelajaran jawi sebagai satu komponen penting dalam kurikulum pendidikan guru.4.      Adalah dicadangkan latihan dalam pelajaran jawi perlu diadakan bagi semua guru termasuk guru sandaran(yang didapati ramai)di sekolah-sekolah rendah,jika guru sandaran masih diperlukan.Latihan-latihan yang diwajibkanitu boleh dilakukan samada di peringkat sekolah-sekolah,maktab-maktab atau di mana-mana institute Kementerian Pendidikan yang berkemampuan menjalankannya.Ini akan menambahkan keberkesanan pelajaran jawi di sekolah-sekolah.
 5.      Pengajian jawi selama 30 minit seminggu bermula di tahun satu semenjak 1991.Pada masa ini murid tahun satu mempelajari Pendidikan Islam dalam tulisan Rumi dan murid tahun dua mempelajari pendidikan Islam dalam tulisan jawi.Oleh kerana pelajaran jawi dan mata pelajaran pendidikan Islam berkait rapat dan kajian menunjukkan kebanyakkan guru pelajaran jawi adalah terdiri dari guru pendidikan Islam,dengan ini dicadangkan seluruh mata pelajaran Pendidikan Islam diajarkan dalam tulisan jawi dari tahun satu hingga enam.Ini diharapkan akan dapat meningkatkan lagi penguasaan murid dalam bacaan dan tulisan jawi,dan masa belajar perlu ditambah.
 6.      Dalam aspek latihan guru,disyorkan agar pihak-pihak yang tertentu mengambil perhatian kaedah pengajaran dan pembelajaran jawi supaya objektif dan strategi pengajaran jawi diselaraskan di mana objektif tulisan jawi ialah membaca dan menulis dan bukan seperti mengajar Bahasa Melayu.
 7.      Tulisan jawi mala kerana tidak ada nilai ekonomi.Oleh itu adalah dicadangkan tulisan jawi disertakan dengan Bahasa Melayu supaya mempunyai nilai ekonomi seperti mengalihkan ejaan jawi ke rumi dan rumi ke jawi dengan memberi markah bonus seumpamanya.
Kesimpulan

Tugas berat ini tidak hanya dipikul oleh Penjawim,tetapi sebaliknya ia adalah tanggungjawab bersama khususnya kaum pendidik,perancang pendidikan Negara,pemimpin-pemimpin,pembuat dasar,ketua-ketua jabatan,media massa dan sesiapa sahaja yang terlibat dengan aktiviti mendidik masyarakat.Dengan adanya kerjasama semua pihak,Insha Allah tugas besar ini akan menjadi mudah untuk direalisasikan.  



Rujukan
 1.      Abdul Halim Nasir,Ukiran Kayu Melayu,Dewan Bahasa dan Pustaka,Kuala Lumpur,1986.
 2.      Ahmad Juhari Mosin,”Sejarah Tulisan Jawi”,Jurnal Dewan Bahasa Dan Pustaka,Kuala Lumpur 1996.
  3.      Al-Attas,Syed M.Naquib,Preliminary Statement On A General Theory Of Islamization Of The Malay Indonesia Archipelago,Kuala Lumpur,1969
 4.      Al-Attas Syed M,Naquib The Correct Date Of The Terengganu Inscription,Kuala Lumpur Muzium Negara,1970.
  5.      Al-Attas Syed M,Naquib,Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu,Kuala Lumpur,1972.
 6.      Al-Attas M.Naquib ,The Oldest Known Malay Manuscript:A 16th Malay Translation Of The Awaid Al-Nasafi,Jabatan Penerbitan University Malaya,Kuala Lumpur.1988
  7.      Othman Mohd.Yatim,Batu Aceh Early Islamic Gravestone In Peninsular Malaysia,Persatuan Muzium Malaysia,Kuala Lumpur 1988.
 8.      Othman Mohd Yatim,Warisan Kesenian Dalam Tamadun Islam,Dewan Bahasa Dan Pustaka,1989
  9.      Othman Mohd Yatim,’’Tulisan Jawi Dalam Seni Rupa Melayu Di Alam Melayu:Satu Tinjauan Sejarah Dalam Jurnal Arkeologi Malaysia,bil.10h,15-23,1997a.
 10.  Padilah Hj.Ali “NasibTulisan Jawi”dalam Dewan Budaya Kuala Lumpur,Dewan Bahasa dan Pustaka,1998.
  11. 
Robyn Maxwell,’”Faith,Hope Ang Charity:The Use Of Calligraphic Motifs In Southeast Asia Textiles”,Asian Textiles Heritages,Collected Papers From Regional Workshop-Seminar And Exhibition Of Textiles Of Asia;A Common Heritages,Cheng Mai University,Thailand,h 1,1992.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan